Docenten _ _

Bertram

Bertram is Head of Studies van ScriptAcademy. Hij werkt als scenario-coach en development manager voor drama en documentaire in binnen- en buitenland. Bertram adviseerde jarenlang aanvragen van het FilmFonds en het Mediafonds, doceerde Film- en Televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht en York University, Toronto. Hij adviseert heden bij het NPO-fonds en geeft les aan de ScriptAcademy. 

Jaap Peter Enderlé

Jaap Peter is scenarioschrijver, dramaturg en docent. Hij schrijft zowel voor jeugd als volwassenen en voor zowel speelfilms als series. Zijn speelfilm Jongens, die hij samen met Chris Westendorp schreef, heeft (inter)nationale prijzen gewonnen en is inmiddels een klassieke queerfilm geworden. De film Horizon, waarvoor hij het scenario schreef, ontving een Gouden Kalf voor beste televisiedrama. Ook de serie Zeven Kleine Criminelen, eveneens samen met Chris Westendorp, won het Gouden Kalf. Binnenkort verschijnt de tv-serie Elixer, een familiedrama binnen de farmaceutische industrie, waarvoor hij twee afleveringen schreef. Daarnaast zijn er twee speelfilms in ontwikkeling. Naast het schrijven is Jaap Peter betrokken bij speelfilmprojecten als dramaturg en interviewt en presenteert hij verschillende evenementen binnen de film- en scenariowereld. En geeft hij dus met heel veel plezier al een aantal jaar les aan scenariostudenten. In het seizoen 2024-25 is Jaap Peter coördinerend hoofddocent van de vakopleiding.

Henk Burger

Henk Burger is scenarioschrijver van onder andere de eerste gay rom-com van Nederland ‘Gewoon Vrienden’, de conceptuele speelfilm ‘After the tone’ (nominatie Zilveren Krulstaart 2014), en de achtdelige audioserie ‘Luchten’ (AVRTOTROS). Hij ontwikkelt voor film, tv en online uiteenlopende verhalen. Hij is ook scriptcoach voor drama en documentaire. Daarnaast was hij 20 jaar dramaturg (NTR, NCRV, e.a.) en adviseur (Mediafonds) en betrokken bij vele pilots voor radio- en tv-programma’s. Hij vindt het heerlijk om nieuwsgierige aspirant scenaristen te inspireren en het soms gecompliceerde vak bij te brengen. Met vele door hem bedachte oefeningen raak je vertrouwd met het ambacht en ontwikkel je een stevig fundament als scenarioschrijver. Zijn motto: een goed verhaal moet goed verteld worden.

Gemma Derksen

Gemma Derksen

Gemma heeft een lange staat van dienst op het gebied van films en dramaseries. Ze werkte als eindredacteur drama bij o.a. IDtv, AVRO, NTR, NCRV, BNNVARA en nu MAX. Ze begeleidde scenario’s van talloze films en dramaseries, waarvan vele bekroond. Enige series: Maud & Babs, Zussen, Hollands Hoop, Adam EVA, Vechtershart, Zuidas, Anne+, Oogappels, In Therapie, Lijn 32, SpangaS, Levenslied, Barslet, Keyzer & De Boer, Sinterklaasjournaal, Pleidooi, Oud Geld. Enkele films: Tegendraads, Rocco & Sjuul, Hendrik Groen, Baboe, Wat is dan Liefde, Instinct, Lucia de B., Daglicht, Exit, De Storm, Brideflight.

Philip Delmaar

Philip Delmaar

Philip Delmaar was zelf student in de allereerste lichting van ScriptAcademy. De opleiding was voor hem een springplank naar een lange carrière in het scenarioschrijven, met speelfilms als RaakSkinDaglicht en recentelijk El Houb. Verder schreef hij aan diverse series, zoals PenozaZenith en Hoogvlieger. Hij won vele prijzen: een Gouden Beer voor Raak (beste korte film), Cinekid Award voor Beste jeugddrama voor Zenith I en II en recentelijk met El Houb een Gouden Kalf en Zilveren Krulstaart voor het Beste scenario. Toch vindt Philip juist het lesgeven een van de meest inspirerende kanten van zijn werk. Scenarioschrijven is een moeilijk, maar leerbaar vak. Philip houdt er van om de scholieren inzichten te geven in structuur, dialoog en karakter, maar zeker ook in hun eigen authentieke verhaal en hoe zij dat samen aan kunnen scherpen.

Mieke de Jong

Mieke de Jong schrijft scenario’s voor film en tv, vaak over serieuze onderwerpen die ze met humor benadert. Haar werk voor kinderen spreekt ook volwassenen aan. Ze is scenarist van o.a. tv-series Lampje, waarvoor ze een Zilveren Krulstaart won, Alleen op de Wereld (nominatie International Emmy Award, nominatie Prix Jeunesse), Annie M.G.. En ook van speelfilms als:  Meester Kikker,  Iep! ( Berlinale),  Oorlogswinter (Oscarnominatie).
Mieke coacht scenaristen in binnen- en buitenland en is verbonden aan het Cinekid Scriptlab.

Jacqueline Rogers

Jacqueline Rogers is scenarist en oud-student van ScriptAcademy. Ze is onderdeel van het schrijfduo deDramaQueens en schreef mee aan series als Flikken RotterdamSwanenburgFive LiveDe SpaKoeriersCentraal Medisch CentrumDNA en de Videoland original Patty (2024). Daarnaast schreef ze de korte jeugdfilm Johnny Bakru, een single play getiteld De Prijs van de Waarheid en meest recent de romantische komedie Buenas Chicas. Jacqueline is sinds 2023 voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers, de vakvereniging voor scenaristen.

Lotta Magnusson is docent bij Scriptacademy

Lotta Magnusson

Lotta Magnusson is scenarioschrijver en schrijft sinds 2010 samen met Jacqueline Rogers onder de naam De Dramaqueens. Ze werken samen omdat het leuker is en omdat ze geloven in de kracht van een team. Lotta heeft meegewerkt aan producties zoals Five LiveFlikken RotterdamDNACentraal Medisch CentrumDe Spa en Duivelse Dilemma’s. Haar debuutfilm Johnny Bakru werd internationaal bekroond. Binnenkort verschijnt op Videoland haar kerstfilm Eerste Hulp bij Kerst en een dramaserie over het leven van Patty Brard. Begin 2025 ligt haar eerste roman in de winkel.

Ger Beukenkamp, docent ScriptAcademy

Ger Beukenkamp

Ger Beukenkamp schreef ruim 150 werken voor theater en televisie en film. Daaronder prijswinnaars als Ik ga naar Tahiti, Mamma’s ProefkonijnDe Panter en de Pissebed en Het Ravijn. Bekende televisieseries van zijn hand zijn Den Uyl en de affaire Lockheed en Land van Lubbers. Daarnaast schreef hij de series Nosmo King, Langs de kant van de weg, Zebra en Klem in de Draaideur. Ger ontving twee maal de Liraprijs, de Prix Italia 1993 en 4 Gouden-Kalf-nominaties. Voor De Kroon, over de Zorreguietakwestie, kreeg hij in 2005 een Gouden Kalf voor beste tv-drama. Ger was docent aan de Filmacademie, Universiteit Utrecht, Theaterschool Amsterdam en is al vele jaren verbonden aan ScriptAcademy. In 2003 verscheen zijn boek over de techniek van het dramaschrijven: De Verborgen Schrijver, hernieuwd uitgegeven in 2009 als Schrijven voor Film, Toneel en Televisie, een studie die op alle schrijfopleidingen wordt gebruikt. Op dit moment werkt Ger aan de speelfilm Matthëus.

Kennard Bos, docent ScriptAcademy

Kennard Bos

Kennard Bos is begonnen als scenarist voor verschillende (soap)series waarna hij producer werd bij GTST. Na die serie een aantal jaar geleid te hebben, werd hij creative producer bij EndemolShine waar hij verantwoordelijk was voor meerdere dramaseries waaronder LOIS voor NPO 1 en De Mannentester voor KPN. Hij verruilde EndemolShine voor Vincent TV waar hij de fictie afdeling (mede) opzette. Vanaf 2022 ging hij bij de streamer Viaplay werken waar hij als Executive Producer Fictie verantwoordelijk was voor de Nederlandse dramaproducties, waaronder de met kalveren bekroonde film en serie Dit Is Geen Kerstfilm en Een Van Ons.
Op het moment is hij onder andere werkzaam bij het creatieve team van de nieuwe SBS6 serie Medisch Centrum West, geeft hij schrijvers cursussen en ontwikkelt hij projecten voor meerdere producenten.
Robert Alberdingk Thijm is docent aan ScriptAcademy

Robert Alberdingk Thijm

Robert Alberdingk Thijm is scenarioschrijver en producent. Hij is bedenker en schrijver van series als De Daltons, Dunya en Desie, Waltz en A’dam – E.V.A. Ook schreef hij de speelfilm De Belofte van Pisa en de serie Bestseller Boy – die hij ook produceerde. Op het moment werkt hij aan een stop-motion animatiefilm met Nina Gantz en een nieuwe coming-of-age-serie voor KRO-NCRV.

Dorien Goertzen

Dorien Goertzen is van oorsprong jurist en was jarenlang werkzaam op het gebied van filmdistributie. Sinds 2011 schrijft ze scenario’s voor films en televisie. Zo schreef ze RendezVous (2015, in samenwerking met Marjolein Beumer); Wat is dan liefde (2019) en All Inclusive (2023) in samenwerking met Richard Kemper. Voor tv schreef Goertzen scripts voor de RTL-serie Nieuwe Buren (2014-2019) en was ze hoofdschrijver op de NET5 serie Adem in Adem uit (2021). Ze was eindredacteur en schrijver van de KRO-NCRV serie Swanenburg (2021, meest gestreamde dramaserie van 2021 op NPO). In 2022 schreef en co-regisseerde ze de filmmusical Net als in de Film. Momenteel werkt Dorien aan een serie voor Netflix.

Naast haar schrijfwerk was ze adviseur voor de Raad van Cultuur en heeft ze van 2017 tot 2023 in het bestuur van het Netwerk Scenarioschrijvers gezeten.

Liesbeth Strik

Liesbeth Strik schrijft al meer dan vijfentwintig jaar fictie voor televisie. De laatste zeven jaar werkt ze voornamelijk aan series die ze zelf bedenkt en
initieert, maar voor die tijd schreef ze in teams. Begonnen bij de soaps, via Trauma 24/7 naar Rozengeur & Wodka-lime, Julia’s Tango, Moordvrouw en
De Mannentester volgden de kinderseries Vrijland, Geheim van Eyck, Lost in the game, Gips en Mijn kleine grote broer, met tussendoor een uitstapje naar
film: Alles voor elkaar. In 2019 bedachten en schreven Anjali Taneja en Liesbeth Hoe mijn keurige ouders in de bak belandden en dat was het startschot voor Liesbeth om haar eigen ideeën in series om te willen zetten. De Schuldige volgde en nu wordt er aan een nieuwe serie gewerkt waar (heel tv-achtig) nog niets over gezegd mag worden. Een citaat van Hemingway omvat Liesbeths schrijvershart: ‘All you have to do is write one true sentence. Write the truest sentence that you know’. Wat je maakt, moet voor jou wezenlijk én waarachtig zijn. Als het voor jou niet waar is, gaat ook niemand anders het voelen.