Verslag Eyeopener: dááág witte pagina!
“You dropped a 150 grand on a fuckin’ education you could have gotten for a dollar fifty in late charges at the public library.” Met Will Hunting in mijn achterhoofd liep ik eind augustus binnen bij de open dag van Script Academy. Getriggerd door de opzet van de opleiding en de proefles volgde een paar weken later de Eyeopener.
Binnen een paar minuten stonden alle bekende studieboeken op het bord: McKee, Field, Egri. The usual suspects, kortom. En waarom ook niet. Scenarioschrijver is een vak, zo wordt me verteld. “Het is niet makkelijk, maar de vakmatigheden zijn absoluut te leren.” aldus Ger Beukenkamp. Wat volgde was een boeiende middag waarin we in enkele rondes werden uitgedaagd dramatisch potentieel maximaal uit te buiten, lelijk te schrijven en de moralist uit te hangen.
Zal het Ger, Paul en Marja lukken om zo’n vijftien onwetende cursisten in sneltreinvaart door de basics van scenario schrijven te loodsen? De Plotvraag bleek snel helder, maar vroeg om structuur. Want schrijven is rekken en elk plot is voor elke lengte te gebruiken, zo leren we in ronde één. Plotjes zijn inwisselbaar maar de structuurbouw maakt het verschil. Een tweede keus leven en het oude behouden blijken na het onvermijdelijke DingDong moment langzaam onhoudbaar waarna obstakel na obstakel de hoofdpersoon zal dwarsbomen. “De hoeveelheid obstakels is de lengte van je film” aldus Paul Bertram. Met een lach vatten enkele cursisten dit wat letterlijk op: dat scenario schrijven blijkt nog ingewikkelder dan gedacht… Gelukkig volgt de eerste praktijkronde waarin enthousiast de eerste ideeën worden gedeeld en getest.
Snel door naar ronde 2 want karakter = plot en visa versa. Personages vormen het vehikel voor het thema en je creëert een personage inclusief zijn obstakels om hem te laten veranderen. De protagonist moet een specifiek karakter hebben, zodat t plot waarschijnlijk wordt. En andersom. Terug naar de tekentafel in tweede praktijkronde: krijgen we niet alleen het plot-doel maar ook het personage-doel op een verrassende wijze in een logisch geheel gedraaid?
Tot slot de kunst van het ontwerpen van onvergetelijke scènes. Of beter gezegd; de kunst van het verbloemen, van show don’t tell en het beeldend en actief maken van de innerlijke wereld van de karakters. Enkele mooie voorbeelden op groot scherm sluiten de dag af en met mijn eerste uitgewerkte ruwe ideeën en een dosis inspiratie fiets ik terug naar huis.
Ik moet weer aan Will Hunting denken en realiseer me dat de klassiekers thuis op de bank in theorie misschien lekker weg lezen, maar zelf de witte pagina onder ogen zien en je kwetsbare ideeën de wereld in sturen is een heel ander verhaal. Dat gaat met een stel vakidioten en gepassioneerde medestudenten achter je een heel stuk sneller en is nog eens veel leuker ook.
En voor hen die het antwoord op De Plotvraag willen weten: je weet hoe het werkt. Koop een kaartje, zak in je stoel en laat je verrassen!
Roy van Kessel
De volgende Eyeopener is op 29 maart 2014
Toelatingseisen: Geen
Prijs: € 195,- (inclusief lunch)
Datum: Zaterdag 29 maart 2014, 10 – 16 uur
Docenten: Paul Bertram, Marja Tutert (namen gastdocenten volgen binnenkort)
Als je je vóór 15 januari, inschrijft betaal je €175,50 i.p.v. € 195,-. Je krijgt dus 10% korting!
Schrijf je nu in