Pauline Teunissen (student ScriptAcademy): Beloond met Basiscursus voor veelbelovend script

Pauline is mede-eigenaar van PRezz, een videoproductiehuis dat bedrijfsfilms maakt. Ze is al langere tijd geïnteresseerd om zich te verdiepen in de kunst van het scenarioschrijven. Deels uit puur enthousiasme, deels uit vakmatige belangstelling: “Ik schrijf scenario’s voor bedrijfsfilms. Dat doe ik met m’n boerenverstand en ik wilde wel eens toetsen of mijn manier van schrijven een beetje overeenkwam met die van vakmensen. Bovendien weet ik dat scenarioschrijven me ligt, zeker sinds ik ooit deelnam aan een workshop aan de HKU.”

Dus meldde ze zich eerder dit jaar aan om een Eyeopener van ScriptAcademy te volgen. “De Eyeopener is me erg goed bevallen. De deelnemers waren stuk voor stuk enorm gedreven. En de docenten Marja en Bertram waren enorm sprankelend.”

Ding-dong

En de inhoud van de Eyeopener? “Vooral het theoretische gedeelte sprak me aan, met z’n vele termen. Waar zit de ding-dong in een scenario? Wat is het tijdspad van een film? Hoe ontvouwt het plot zich? Daar kan ik nu een beetje over meepraten.” Daarnaast heeft ze zich vol overgave gestort op de praktijkopdracht en een scenario geschreven voor een korte film van 10 minuten: 100 procent, een film over een internetdate van twee mensen die voor elkaar geschapen lijken (voor de volle 100%, zogezegd), maar door toevalligheden loopt het 100% mis.

Een scenario waarmee ze de prijs voor een gratis deelname aan de Basiscursus in de wacht heeft gesleept.

Nieuwsgierig

“Uiteraard ben ik daar dankbaar voor, die Basiscursus kost toch wel wat”, zegt ze. Of ze daar veel voor haar werk aan zal hebben? “De praktijk zal het leren, tot nu toe hou ik het nog even bij mijn oude manier. Schrijven voor een bedrijfsfilm is toch wel anders dan schrijven voor ‘gewone’ film, al was het maar omdat je bij een bedrijfsfilm veel nauwer moet samenwerken met een opdrachtgever en al moet denken in ‘plaatjes’. Verder kijk ik erg uit naar de Basiscursus. De Eyeopener leek me al behoorlijk compleet; ik heb er al veel geleerd om een scenario te schrijven, ik ben nieuwsgierig naar de verdieping.”

Heel aansprekend lijkt haar de vervolgcursus ‘Formatontwikkeling voor tv-series’. “Het lijkt me geweldig om te kunnen schrijven voor televisie. Misschien kan ik een televisieproducent ook wel interesseren voor het idee dat ik bedacht na het schrijven van het scenario tijdens de Eyeopener en de discussies die het einde ervan opleverde.”