Lichting 2016 is geslaagd!
Op 1 juli studeerden Rifka Lodeizen, Mirjam Groen, Heleen Heijnis, Jill Waas en Elaine Fleur af van de tweejarige opleiding.
Hieronder kun je de tekst van Bertram, hoofddocent, lezen, die hij voor de alumni schreef.
Geweldig, het is gelukt. Het is geen hobby, het is geen smaak, maar het is vakkennis. Jullie studeren vandaag af omdat jullie de scenario-criteria van de opleiding hebben gehaald. ScriptAcademy heeft met wisselende docenten en heel verschillend praktisch gereedschap deze lichting 2016 naar een zonnige finish gecoacht maar jullie hebben het echte werk verricht. Jullie hebben doorgeschreven, herschreven, verbeterd en zijn zo door het lint gerend. Gefeliciteerd!
Jullie weten na twee jaar ScriptAcademy hoe je de volgende dramatische elementen naar je hand kan zetten:
- de inhoud en de structuur van de plot. Wat heb ik te vertellen en hoe ga ik dat doen, met behulp van welke structuur?
- de functie van elke scene en hoe deze linkt naar de volgende. Juist de kleine eenheden maken het grotere geheel en die keuzes definiëren mijn toon. Die focus maakt mijn plot speciaal.
- de personageconstellatie; wie heb je nodig en waarom om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen. Ik stap analytisch achteruit en bekijk met de helicopterview welke wolven in schaapskleren ik nodig heb om het mijn hoofdpersoon zo moeilijk mogelijk te maken.
- de dialoog en de handelingen. Wat laat ik hen zeggen en hoe verbeeld ik het zodanig dat dit aloude thema authenticiteit verkrijgt?
- de stuwing en spanningsboog. Telkens klinken er die irritante vragen in mijn hoofd; wat staat er op het spel? Wat kan het ons schelen? Is er tijdsdruk, heb ik de ruimte wel dramatisch uitgebuit? Wordt het spannender als het regent of in een hittegolf op Koningsdag? Wat kost het haar en wat levert het haar op?
- de bewering en de plotvraag. Zal het haar lukken om…en dan? Ja, het lukt haar, 85% van de kijkers wil een happy end, maar wat beweer ik dan eigenlijk helemaal op het einde? Wil ik dat wel vertellen?
- de overdracht van inzichten en emoties van papier naar lezer. En dat op een minuscuul detail en in het overkoepelende geheel. Ik weet het, tegelijk overzicht houden en inzoomen.
Jullie zullen je eigen checklist gaan maken om steeds beter te gaan schrijven zodat je sneller de mist op laat trekken in je eigen verhaal, in je papieren constructies van personages. Zoals jullie weten willen we allemaal in iets geloven. Men heeft een doel nodig. Zoals de Nederlandse Spoorwegen, Beyonce of de moslims. Ook onze hoofdpersonen die natuurlijk afspiegelingen zijn van onszelf. Drama kent zijn oorsprong in de religie maar wijst naar de toekomst: jullie gaan verhalen over dat wat we vereren en dat wat we vrezen. We willen van jullie verhalen die ons bevestigen en soms willen we verhalen die ontwrichten. We willen soms in leugens geloven en we willen drama dat ons de waarheid vertelt. En wij zijn in jullie gaan geloven.
Jullie gaan oude mythes en nieuwe media vullen om ons betekenis aan de chaos te laten geven. In zwart/wit, Technicolor en in nuances maar altijd met die geleerde vakkennis.
Deze verhalen zijn stuk voor stuk de moeite waard. Omdat ze door jullie al op papier zijn gaan leven. Je begint met een hoofdpersoon en haar ideaal aan de ene kant en de nachtmerrie aan de andere kant. Je weet nu dat scenario schrijven in essentie is de hoofdpersoon te laten laveren tussen hoop en vrees. Dat is drama.
Wat zo heerlijk was om als docent mee te maken, is de zoektocht die jullie jezelf stelden. Niet alleen werd drama als onderzoeksmethode gehanteerd om te achterhalen waar het plotje nu werkelijk over ging maar jullie probeerden bijpersonages uit in verschillende functies en experimenteerden met toon en genre. Vele woorden werden geschrapt want minder tekst leverde vaak meer betekenis op. Uiteindelijk wisten jullie vijf welke weg je op wilde rennen.
Nu is het moment om twee jaar opleiding af te sluiten. Dat betekent niet dat jullie klaar zijn maar wel goed voorbereid. Jullie afstudeerprojecten zijn werken in uitvoering: het gaat nog een keer de revisie in. Het leerproces is in volle gang. Echt heel goed gedaan!
Elaine, Heleen, Jill, Mirjam, Rifka: bedankt!
Bertram
Head of Studies.
ScriptAcademy
Als je scenes van de alumni wilt lezen, dan kan dat hier: afstudeerboekje 2016